Upalne lato, pacjenci często zgłaszają w tym okresie bóle i zawroty głowy, czują się senni, ociężali. Chcą robić dodatkowe badania krwi, tymczasem przyczyna jest niesamowicie prosta- niewystarczające nawodnienie. Zapominamy o piciu wody, a w okresie letnim niestety skutki niedoboru mogą być bardzo dotkliwe.

Dlaczego woda jest tak istotna?

Nasz organizm nie może magazynować wody, dlatego powinna być regularnie dostarczana. Niedobór wody wpływa na zaburzenia równowagi, zwłaszcza gospodarkę wodno-elektrolitową, kwasowo-zasadową oraz utrzymanie odpowiedniej temperatury ciała. Kobieta w ciąży i karmiąca piersią powinna spożywać wodę powoli i w małych porcjach, tak by stopniowo uzupełniać jej niedobór.

Ile wody powinnaś pić w ciąży i podczas karmienia?

Pomimo wzrostu zapotrzebowania na wodę będąc ciężarną i w trakcie laktacji aż 50% kobiet pije tyle samo, co przed ciążą. Polki bez względu na stan, wypijają średnio 1,7l. Ponadto 35% z nich nie ma świadomości, że zalecana dla świeżo upieczonych i przyszłych mam ilość, to około 2-3 litry. Ciało niemowlaka składa się w ponad 70% z wody, dlatego jest ona szczególnie istotna dla nich!

To ile tej wody powinnam wypijać?

Najłatwiej obliczyć to korzystając ze wzoru:

100 ml na pierwsze 10 kg wagi,
50ml na kolejne 10 kg wagi
20 ml na pozostałą masę.

Dziecko ważące 16kg powinno przyjmować (10*100ml) + (6*50ml)= 1000ml + 300ml= 1,3 l
a maluch z wagą 27 kg (10*100ml) + (10*50ml) + (7*20ml)= 1000ml+500ml+140ml=1,64 l

Kobieta ważąca 65 kg powinna wypijać: (10*100ml) + (10*50ml) + (45*20ml) = 1000ml + 500ml + 900ml = 2400ml =2,4l

Z czego 10% płynów przyjmujemy z pokarmem, a resztę w postaci płynów (w tym przypadku – 2,16l).


W upalny dzień podane powyżej ilości zwiększamy jedną szklankę, czyli około 250 ml na każdy stopień powyżej 37 st.

Co więcej, jeśli jesteś w ciąży, do tych wyliczeń powinnaś dodać zalecane 300ml, a kiedy karmisz piersią 700ml. Niestety picie zbyt małej ilości wody jest częstym błędem popełnianym w ciąż i podczas karmienia!

Jak pić więcej wody?

W okresie letnim stawiaj na zupy, smoothies, wodniste owoce i warzywa. O moich 5 sposobach na picie większej ilości wody, napisałam wcześniej. Pacjentki często mówią, że nie lubią wody, jednak to ona właśnie jest optymalnym sposobem nawodnienia. Poza tym stawiając na nią budujesz zdrowe nawyki żywieniowe, nie tylko swoje, ale całej rodziny.

Często spotykam się ze zdaniem, że pacjentki nie piją wody, bo nie wiedzą jaką wybrać, jeśli zmagasz się z podobnym dylematem, wszystko wyjaśniłam już we wpisie o takim tytule.

A Ty pamiętasz o wodzie na co dzień?