Upały podczas pandemii koronawirusa są szczególnie trudne do zniesienia, kiedy musimy jeszcze zakładać maseczki. Jak żyć Pani doktor?! – pytają pacjenci. Kiedy warunki pogodowe przez dłuższy czas wiążą się z podwyższoną temperaturą powietrza, ważne jest, aby pamiętać o właściwym nawodnieniu organizmu. Szczególnie ważne to jest dla osób w podeszłym wieku, dodatkowo obciążonych chorobami przewlekłymi, kobiet w ciąży i karmiących piersią, ponieważ wolniej i trudniej adaptują się do wysokiej temperatury na zewnątrz.

Dzięki moim czytelniczkom dotarła do mnie wiadomość, że w komunikacji miejskiej wyłączona jest klimatyzacja. Zaczęłam zgłębiać temat i okazało się, że Polski Zakład Higieny – Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego we wydał zalecenia -szczegółowo opisane tutaj. Na początku kwietnia wdrożono te zalecenia również w komunikacji miejskiej, mając na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się wirusa. Na szczęście problem został szybko rozwiązany. Oto wczorajsza wiadomość:

W ostatnich dniach jednak znacząco wzrasta temperatura, co wiąże się z duchotą w pojazdach. – Zdecydowaliśmy się na załączenie klimatyzacji. Będzie to następowało sukcesywnie, od jutra. Nie chodzi tutaj tylko o komfort pasażerów, co o zdrowie – zwłaszcza tych podróżnych, którzy mogą cierpieć na różne schorzenia. Tym bardziej, że teraz trzeba podróżować w maseczkach – mówi Karolina Gałecka, rzeczniczka ratusza.

źródło

Sporo osób zaczęło wybierać inne środki transportu np. rower czy spacer. Dzieje się tak dlatego, że nie ma wymogu noszenia maseczki. Nie ma co się dziwić skoro mają do wyboru wycieczkę na świeżym powietrzu, a jazdę w zatłoczonym, przegrzanym autobusie w maseczce, nie mówiąc o większym ryzyku przenoszenie chorób w zamkniętych przestrzeniach.

Czemu o tym piszę?

Poruszenie tematu nawadniania się na blogu zostało zainicjowane wzrostem liczby pacjentów w wieku podeszłym, którzy zgłaszają się z zaostrzeniem się chorób sercowo-naczyniowych. Okres letni sprzyja częstszemu występowaniu zawałów serca i udarów. Dlatego proszę, jeśli macie w rodzinie osoby z grup ryzyka dbajcie o nich szczególnie! Mam świadomość, że zdarza się i tak, że te osoby świadomie nie chcą przyjmować większej ilości płynów.

Apeluję do Was – młodszego pokolenia – przyjmijcie tą odpowiedzialność i zatroszczcie się o rodziców i dziadków.

Ciekawostki

Ciekawą uwagą niech będzie fakt, że dużo lepiej przyswajana jest woda w temperaturze pokojowej (nie zimna z lodówki i bez lodu). Poza tym pozytywniej wpływa to na termoregulację. Wrażenie schłodzenia się zimną wodą jest tylko chwilowe i nie wpływa na nas na dłuższą chwilę. Woda gazowana jest nie polecana, ponieważ szybciej gasi pragnienie i tym samym obniża ilość przyjmowanych płynów.

Czy wiesz, że nasz mózg często myli pragnienie z głodem? Przekonaj się sama, kiedy poczujesz głód napij się wody! Napisz mi czy się zgadzasz w komentarzu.

Kolejną ważną rzeczą jaką można zrobić to w nocy i rano wychłodzić mieszkanie, a wciągu dnia, kiedy upał jest największy zamknąć je. Przydatne okazują się wszelkie żaluzje zewnętrzne. Żadne żaluzje wewnętrzne nie chronią przed nagrzewaniem się domu/mieszkania. Promienie słoneczne muszą zostać zatrzymane przed szybą, a nie wewnątrz pomieszczenia.

kobieta w ciazy pijąca wodę w ualny dzień podczas pandemii koronawirusa

Treningi i ćwiczenia

Okres, kiedy mamy mnóstwo słońca za oknem sprzyja wzmożonej aktywności fizycznej. Starajmy się wykonywać wszelkie treningi i ćwiczenia poza godzinami największego nasłonecznienia. Chodząc na siłownię pamiętajmy, że wciąż (teoretycznie) jesteśmy podczas pandemii koronawirusa.

Dbajmy, aby nasze dzieci miały nakrycie głowy, wybierajmy place zabaw w cieniu i miejsca do zabawy w osłonie koron drzew. Nie zapominajmy o ochronie przed owadami szczególnie kleszczami. Napisałam na ten temat poprzedni wpis.

Żeby się ochłodzić można robić chłodne okłady w miejscach takich jak: pachy, pachwiny, kark. Okłady nie mogą być przykładane bezpośrednio na powierzchnię skóry, ale owinięte w kawałek materiału np koszulkę, czy czystą skarpetkę. Pamiętaj, żeby okłady robić nie dłużej niż 10 minut. Dobrze sprawdzają się okłady żelowe, które można wykorzystywać wielorazowo. Można takie nabyć w aptekach lub sklepach online.

Bóle głowy – pij więcej wody

Jeżeli często pojawiają się u Ciebie bóle głowy, spróbuj więcej pić. Częstą przyczyną takich dolegliwości jest własnie odwodnienie. Zalecenia mówią, żeby pić co najmniej 1,5 litra wody dziennie, a nawet więcej przy wzmożonym wysiłku.

Zacznij dzień od wypicia 1-2 szklanek wody o poranku, tuż po obudzeniu się, na pewno poczujesz się 100x lepiej.

Jeżeli chcesz się dowiedzieć ile wody powinno przyjmować Twoje dziecko czytaj więcej tutaj.

Obejrzyj # matecznik

Na ten temat powstał #matecznik, który możesz obejrzeć tutaj: https://www.facebook.com/watch/?v=591874018417565

A jak Wy radzicie sobie w upalne dni podczas pandemii koronawirusa? Może macie jakieś ciekawe metody, którymi chciałybyście się podzielić?

Ccśśśśś

Planuję nie długo uruchomić podcasty na mamalekarz.pl. Napiszcie mi na Instagramie albo Facebooku, co o tym myślicie, czy będziecie słuchać?

mamalekarz.pl podcast