Lekarz w gabinecie

Miałam dzisiaj taką sytuację w gabinecie, weszła mamą z 4 latką. Dziewczynka żywa rezolutna, wszędzie jej pełno gdy doszło do badania, miała akurat zupełnie inny plan działania i rzuciła do mnie zaczepnie: -NIE DOTYKAJ MNIE! NIE POZWOLIŁAM CI! I w tym momencie kątem oka zobaczyłam jak jej mama pokrywa się pąsem… Kiedy Mama dziewczynki zaczęła mnie przepraszać. Powstrzymałam ją i powiedziałam do małej: -Faktycznie masz rację! Nie zapytałam Cię, czy mogę Cię dotknąć. Przepraszam. Czy teraz dasz się zbadać? Odpowiedzią było radosne: TAK! Zakończone sukcesem i naklejką.  Jednak cała sytuacja zmusiła mnie do refleksji nad fizycznymi granicami dziecka i jak notoryczne łamanie ich może doprowadzić nawet do molestowania…

Molestowanie, co to jest?

Molestowanie to nie tylko kontakt seksualny, niechciany dotyk części intymnych czy zmuszanie do czynności związanych z seksem. To również molestowanie werbalne, ekshibicjonizm czy werbowanie do kontaktów seksualnych w internecie. Jak nauczyć dziecko by reagowało w sytuacji, gdy czuje, że jego granice zostały naruszone?

1. Trzeba zacząć od samego początku

Dziecko musi zrozumieć, że jego ciało należy TYLKO do niego i że nikt nie ma prawa go dotykać wbrew jego woli, nawet w zabawie. Dlatego nie zmuszaj malca do całowania cioci, czy wyciągania ręki na powitanie jeśli tego nie chce. Dziecko nigdy nie może być zmuszane do kontaktu fizycznego z daną osobą, jeżeli nie wyraża ono na to zgody.

2. Osoby zaufane

Dziecko musi czuć pewność, że może zaufać TYLKO wybranym osobom. Trzeba je informować, kto należy do tego grona: tata, mama, dziadkowie. Warto z maluchem o tym rozmawiać i tłumaczyć na czym polega zaufanie, sprawdzając czy wie, kto do tej grupy się zalicza. Pełne zrozumienie i przejrzysty komunikat jest mu bardzo potrzebny.

3. Miejsca intymne

W głowie dziecka musi być wyryta zasada: NIKT NIE DOTYKA moich miejsc intymnych. NIKT NIE MOŻE POPROSIĆ BYM JA DOTYKAŁ JEGO MIEJSC INTYMNYCH ani pokazywać mi ich fotografii. Od momentu kiedy maluch zaczyna się interesować miejscami intymnymi, nie możemy tego ignorować, czy zbywać. Odpowiadaj na temat, na miarę możliwości dziecka, nie musisz od razu mówić skąd biorą się dzieci, jeśli malec nie wykazuje takiego zainteresowania. Dziecko musi czuć, że gdyby coś niepokojącego w tej kwestii się wydarzyło, ma bez wahania udać się do zaufanych osób.

4. Sekrety NIE ISTNIEJĄ

Dziecko powinno czuć, że może nam powiedzieć wszystko i że my rodzice oraz osoby zaufane nie mamy przed nim sekretów. Zarówno jeśli chodzi o kwestie życiowe jak i miejsca intymne, rozmawiamy otwarcie ZAWSZE! Koniecznie musimy mu tłumaczyć, że nie powinno mieć nic do czynienia z kimś, kto prosił o dochowanie tajemnicy. Czy próbuje wzbudzać w nim poczucie winy za wyjawienie sekretów. Gdyby doszło do takiej sytuacji, dziecko należy nauczyć, by porozmawiało o tej sekretnej sprawie z kimś należącym do jego grona zaufania. Ponieważ tam nie ma miejsca na sekrety

5. Dorosły nie prosi dziecka o pomoc

Nieznajomy dorosły nie może poprosić go o pomoc przed wejściem do szkoły, na ulicy czy też na placu zabaw. Obcy dorosły o pomoc powinien poprosić kogoś równego sobie-innego dorosłego. Owszem maluchy mają być uprzejme, ale też powinny grzecznie i stanowczo odmówić. Zatem jeżeli ktoś próbowałby je podejść w ten sposób, musi pamiętać, by nigdy nie ufać takiej osobie, bo jej zachowanie nie jest normalne

Jak myślisz czego jeszcze warto nauczyć dziecko, by broniło swoich granic fizycznych?